VIER GENERATIES PROFESSIONELE ERVARING MET STALEN FIETSFRAMES.
In 1913 haalde Arthur Martens de vijfde plaats in de eerste editie van de ronde van Vlaanderen, over een afstand van 350 kilometer.
Zijn grote liefde voor de fiets, maakte dat hij in dat jaar zijn eigen bedrijfje oprichtte voor de verkoop en herstellingen van fietsen. In de jaren ‘30 leverde Arthur zijn eerste handgemaakte frames af.
Sindsdien is het bedrijf en daarmee ook de ervaring, drie maal van vader op zoon overgegaan. De expertise van deze vier generaties hebben het Martelly frame gemaakt tot wat het nu is: een kwaliteitsvol en duurzaam staaltje vakmanschap!
Martelly is één van de weinige constructeurs in België die koersfiets-, cyclocross- en MTB- frames nog met de hand op maat maakt. Hiertoe wordt een stalen buizenset op maat gezaagd, gefreesd en zonder lugs TIG-gelast voor een grotere stevigheid en een lichter gewicht.
Maurits Martens, de vader van Eddy, specialiseerde zich na de 2de wereldoorlog in de fabricatie van koersframes. Na de overname door Eddy in 1980 werden in 20 jaar tijd 25.000 stalen koersframes geproduceerd voor de Belgische en Nederlandse markt (o.a. Diamant, Splendor, Dossche Sport, Empella, Cornelo, Minerva, ...)
Vele renners waaronder wereldkampioenen op de weg en piste zegevierden met een frame, gemaakt bij Martens:
Michel Pollentier, Ronde van Vlaanderen
Etienne de Wilde, Belgisch kampioen
Dirk Baert, Olympisch kampioen Mexico
Roger Ilegems, Olympisch kampioen 1984 op de piste.
Met het Cyclefit meetsysteem wordt het frame volledig op de geometrie van de klant afgestemd.
Naast de op maat gemaakte frames levert Martelly ook complete fietsen op basis van de stalen Martelly frames.
De buizen van de frames zijn Columbus en Dedacciai.
Alle gemonteerde onderdelen worden enkel aangekocht bij gerenommeerde merken zoals Campagnolo en Shimano.
STALEN FRAMES: EEN PROFESSIONELE KEUZE
1.
Supersterk!
Martelly maakt stalen frames in Columbus Zona, Columbus Spirit en Dedacciai Zero hoogwaardige buizen.
Stalen buizen hebben een grote treksterkte (tot 1450 Nm/mm2) en een betere flexibiliteit.
2.
Schokvrij met lichtgewicht staal!
Meer schokresistentie zorgt voor een comfortabel gevoel op slechte wegen.
Het verschil bij frames in carbon of aluminium is amper 500 gr., ongeveer het gewicht van een gevulde drinkbus.
3.
Comfortabel om mee te rijden!
De buizen bestaan uit een legering van hoofdzakelijk staal verbonden met koolstof, nikkel, mangaan, vanadium en chroom.
De trillingen en schokken worden niet doorgegeven aan de rijder maar opgevangen door de buisconstructie wat minder het geval is bij carbon en alu-frames.
Voorvorken zijn in carbon voor gewichtsbesparing. Hierdoor krijgt men een frame dat strak stuurt, flexibel is en goed rijdt op slechte wegen.
4.
Ingenieus gevormd!
De huidige stalen buizen zijn in grote diameters gemaakt en dunwandig,
0,7 - 0,4 - 0,7 mm.
De buizen zijn in de lengterichting gevormd met een variabele wanddikte (dubbel of tripel butted uitvoering): aan de knooppunten waar het frame gelast wordt is de buis dikker en in het midden iets dunner voor gewichtsbesparing.
5.
Handgemaakt, volledig naar wens!
Het voordeel van een handgemaakt frame is dat het volledig gebouwd is en afgestemd op de rijstijl en de lichaamsbouw van de wielertoerist-renner.
Keuze uit diverse kleuren.
6.
Cyclefit, past als gegoten.
Met het Cyclefit meetsysteem wordt snel en efficient de belangrijkste lichaamsgeometrie bepaald.
Na input van deze parameters kan een fietsframe optimaal worden geconfigureerd waarbij de afmetingen en de hoeken uitgelezen kunnen worden voor het verzagen, lassen en het monteren van de buizen op een daarvoor speciaal gemaakte mal.
7.
Personalisatie: gelakt en gestriped, de perfecte kleurenmatch voor een sportieve uitstraling!
Na het laswerk volgt een grondige zandstraalbeurt voor een perfecte hechting van de coating. Optioneel kan het frame volledig naar uw wens worden gespoten in de kleuren die bij je passen.
8.
Gemonteerd, enkel met de beste materialen!
Wij staan garant voor het samenstellen van uw fiets met kwalitatief en origineel materiaal van professioneel gerenommeerde merken: CAMPAGNOLO en SHIMANO.
De kopbuis is in verschillende uitvoering te verkrijgen. Het basismodel is voorzien van een kopbuis van 36 mm voor een balhoofd met cups. Er kan ook gekozen worden voor een frame met kopbuis van 38 mm voor full integrated balhoofd. Een diameter van 46 mm wordt toegepast voor een frame met semi-integrated balhoofd (SATURNUS frame en hoge frames). Er is ook mogelijkheid voor een tapered balhoofd (met 2 verschillende lagerdiameters). Met deze buizen en kopbuis-uitvoeringen maken we een frame op maat van de klant.